Hoza Nicoleta Valeria aprilie 9, 2014

15092_381421845304134_206839195_nWorkshop-ul „Euroscepticism si europopulism în contextul alegerilor pentru Parlamentul European” va avea loc pe 9, 10 și 11 aprilie la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (Str. Povernei nr. 6, sector 1), în sala 111.

În fiecare dintre cele trei zile, experți în afaceri europene (jurnaliști, consultanți și profesori) vor dialoga cu membri ai societății civile pe maginea unor aspecte „soft” ale alegerilor parlamentare din mai 2014, precum impactul crizei economice asupra leadership-ului european sau „gap-ul” de comunicare dintre UE și cetățenii Statelor-Membre .

Alegerile pentru Parlamentul European, care vor avea loc la finalul lunii mai 2014, reprezintă unul dintre cele mai vizibile și controversate evenimente pe plan european. Controversele sunt generate, printre altele, de îngrijorarea marcată a liderilor europeni cu privire la ascensiunea partidelor eurosceptice în Parlamentul European. În prezent, se estimează că aproximativ 25% dintre viitorii europarlamentari vor fi reprezentanți ai partidelor eurosceptice.

Aceste partide sunt situate la extremele spectrului politic, fiind caracterizate de tendința de a transforma UE într-un ”țap ispășitor” simbolic, dar suficient de real pentru a mobiliza atitudini anti-europene și valuri de contestare publică.

Potrivit Tratatului de la Lisabona (2009), care atribuie Parlamentului European puteri sporite, inclusiv responsabilitatea de a alege viitorul Președinte al Comisiei Europene, alegerile europarlamentare din mai 2014 dețin o miză mult mai importantă decât precedentele alegeri europene, acestea din urmă fiind percepute ca ”alegeri de mâna a doua”. În plus, așa cum arată și Eurobarometrele din perioada 2008 – 2013, alegerile din mai 2014 se desfășoară pe fondul unui climat de nemulțumire cu privire la performanța actuală și viitoare a UE, generat și/sau accentuat de criza economică și socio-politică din UE.

Workshop-ul propus de echipa de cercetători din cadrul EU Communication Think Tank (Facultatea de Comunicare și Relații Publice-SNSPA) va clarifica numeroase aspecte mai puțin evidente (deși foarte importante), care îi vor ajuta pe participanți să plaseze alegerile din mai 2014 în contextul crizei de leadership a Uniunii Europene.

Proiectul Jean Monnet Chair ”EU Communication and the Public Sphere” este finanțat de Comisia Europeană – Life-Long Learning Program – și are ca principal obiectiv crearea unui nou curs pe tema sferei publice europene. Grupul-țintă este format din 150 de masteranzi și 30 de doctoranzi din cadrul SNSPA, precum și din 60 de reprezentanți ai societății civile. Acesta este primul proiect în care este abordată relația complexă dintre politica de comunicare a UE, sfera publică europeană și identitatea europeană.

Profesorul Jean Monnet este Alina Bârgăoanu, rectorul SNSPA și profesor universitar în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice (SNSPA), unde predă câteva cursuri dedicate comunicării în context european: EU Communication Policy, Design and Implemention of EU-Funded Projects, Mass-media and Society. Alina Bârgăoanu este inițiatoare a EU Communication Think Tank – primul grup de lucru și de cercetare dedicat sferei publice europene și problematicii asociate acesteia.

Obiectivele profesorului Jean Monnet sunt de a: a) stimula reflecția, predarea și cercetarea pe tema încă insuficient explorată a comunicării și sferei publice europene; b) crește nivelul de cunoaștere și conștientizare a diferitelor aspecte referitoare la UE, cu o atenție sporită acordată EU Communication și sferei publice europene; c) contribui la profesionalizarea EU communication în România ca un domeniu distinct de expertiză, cu un rol important în soluționarea crizelor de legitimitate și comunicare ale UE; d) stimula cetățenia activă și participarea publică în zona afacerilor europene.

Participanții la workshop vor primi certificate de participare Jean Monnet Chair.

Agenda Eveniment
INSCRIERE