bogdan.daradan februarie 18, 2012

REPORTER: Student Policy Forum, un eveniment de anvergura, un eveniment ambitios. Detaliati componentele acestui eveniment?

Simona: Evenimentul „Employability in Higher Education: Who Cares and Who Dares – a Student Policy Forum”, este organizat de catre British Council Romania si LEAP – Link Education And Practice – si va avea loc in Bucuresti, la Hotelul Howard-Johnson, in zilele de 23 si 24 Februarie 2012. In cadrul acestui eveniment, primul din seria Student Policy Forum, studenții, alături de consilieri în carieră, profesori, angajatori și reprezentanți ai instituțiilor de învățământ, sunt invitați să participe la o serie de discuții despre actualul context economic, angajabilitate si politici educaționale în mediul universitar. Prima zi a forumului este dedicată înțelegerii și aprofundării strategiilor instituțiiilor de învățământ superior si a mediului privat din Marea Britanie în ceea ce privește dezvoltarea angajabilității, comparativ cu practicile existente în România. Cea de-a doua zi aduce discuții dinamice în cadrul unei sesiuni Employability World Cafe, precum și povești de succes menite să inspire către acţiuni concrete. Mai multe detalii, precum si agenda evenimentului – pot fi gasite la studentpolicyforum.leap.ro.

REPORTER: Stiu ca in cadrul acestui eveniment, LEAP este unul dintre organizatori. Ce stiti despre LEAP?

Simona: In cadrul acestui eveniment LEAP este co-organizator, alaturi de British Council. (Dintre parteneri, pot enumera Camera de Comert Romano-Britanica, CODECS, Intel, HRClub si Universitatea Bucuresti.) Revenind la LEAP – Link Education And Practice – ma bucur sa pot spune ca am fost implicata inca de la inceput in construirea organizatiei, alaturandu-ma unui grup de initiativa in 2007 si transformand, ca membru fondator, proiectul intr-o organizatie de sine-statatoare in 2008. LEAP este de fapt prima organizație constituită ca platformă de interacțiune între studenți, companii, instituții și ONG-uri, cu scopul de a crea o punte de legătură între oferta educațională existentă și cerințele pieței de muncă. Pentru aceasta, LEAP își propune să promoveze și să faciliteze accesul tinerilor la activități de educație non-formală (voluntariat, stagii de practică, traininguri, școli de vară etc) – activități care rafinează acele calități și aptitudini importante în dezvoltarea personală și profesională. În viziunea LEAP, pentru a avea o contribuție semnificativă la îmbunătățirea calității vieții, este necesar ca oferta educațională să fie corelată cu cerințele tot mai diverse și complexe ale societății. De aceea, LEAP se adresează atât elevilor și studenților – ca beneficiari direcți, pe care îi susține pe parcursul acestei perioade de formare, ofertanților de educație formală și non-formală – sprijinindu-i în a-și îndeplini cât mai bine rolul de formator, dar și angajatorilor, care pe termen lung vor putea beneficia de activitatea unor angajați mult mai bine pregătiți. In prezent, prin coordonarea Cristinei Stoenescu si prin entuziasmul unei echipe minunate, LEAP iși urmeaza obiectivele prin proiecte precum Ghidul de Angajabilitate, Zilele Educatiei Nonformale, ori Angajabilitatea in Centru, precum si prin alte activitati – workshop-uri, training-uri, dezbateri, conferinte.

REPORTER: Ce asteptari aveti de la acest eveniment?

Simona: In primul rand, speram la o comunicare onesta prin intermediul careia sa construim o punte de legatura intre actorii implicati si sa cream un spatiu prietenos de dezbatere, reunind perspectivele uneori diferite ale studentilor, angajatorilor, institutiilor de invatamant superior si a altor actori implicati – si incercand astfel sa identificam un numitor comun. In linii mari, incercam sa intelegem ce cauta, de fapt, angajatorii si care sunt asteptarile absolventilor. Obiectivele generale se refera la identificarea factorilor care determina succesul in cariera pentru tinerii absolventi si, cel mai important poate, vrem sa aflam cine este responsabil in a ajuta absolventii sa obtina acele abilitati generale care definesc angajabilitatea. Pe de alta parte, speram sa obtinem o descriere clara si obiectiva a rolului pe care il au Universitatile in dezvoltarea acestor abilitati, precum si in pregatirea absolventilor pentru piata muncii. La nivel mai specific – ne asteptam la o mai buna intelegere a modului in care institutiile de invatamant superior din Marea Britanie si din Romania actioneaza inspre a dezvolta si a imbunatati nivelul de ‘angajabilitate’ a absolventilor lor, oferind atat audientei cat si stake-holderilor implicati, exemple de bune-practici.

REPORTER: Care sunt provocarile in urmatorii ani pentru educatia la nivel mondial?

Simona: N-as putea sa ofer un raspuns care sa reflecte complexitatea intrebarii, ci as incerca numai sa fac referire la cateva dintre perspectivele din care ar putea fi formulat un astfel de raspuns. La nivel mondial, se poate porni, spre exemplu, de la obiectivele UNESCO propuse prin Education for All – dezvoltarea educatiei timpurii, garantarea educatiei obligatorii si gratuite, promovarea educatiei si abilitatilor de viata pentru tineri si adulti, cresterea alfabetizarii, obtinerea paritatii si egalitatii de gen, imbunatatirea calitatii educatiei – obiective generice, insa a caror indeplinire este influentata foarte mult de elemente contextuale. O provocare in acest sens ar fi reformularea obiectivelor in termeni masurabili, adaptarea lor la contexte diferite si stabilirea unor noi termene realiste de indeplinire. Apoi, raportandu-ne la criza economica globala, o alta provocare ar putea fi data de reformarea educatiei astfel incat sa raspunda mai bine unei lumi in continua schimbare – schimbare reflectata in economie, la nivel demografic, ori in modificari ale hartilor de migratie. S-ar putea face referire si la provocari generate de utilizarea noilor tehnologii, de globalizare, de finantarea educatiei pe de o parte si de impiedicarea devalorizarii acesteia pe de alta – de dobandirea un echilibru intre ‘marketizarea’ excesiva a educatiei si cresterea nivelului de calitate, venindu-se in acelasi timp in intampinarea cererii formulate de catre beneficiari. Tocmai de aceea, venind in intampinarea unor astfel de provocari, evenimente precum Student Policy Forum reprezinta pasi importanti in conturarea unor potentiale solutii si a unei viziuni coerente pentru viitorul educatiei.