Hoza Nicoleta Valeria aprilie 3, 2014

UntitledAflati la rascruce de drumuri, studentii care si-au ales gresit facultatea sau cei care intampina probleme in adaptarea la mediul universitar abandoneaza studiile universitare, in timp ce centrele de consiliere si orientare in cariera din universitati sunt functionale numai pe hartie. Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) solicita Ministrului delegat pentru Invatamant Superior, Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica, Mihnea Costoiu, investitii pentru eficientizarea acestor centre si adoptarea unei metodologii care sa reglementeze normele de functionare ale acestora.

ANOSR lanseaza astazi o analiza a serviciilor de consiliere si orientare in cariera din 22 de universitati din Romania care arata situatia dezastruoasa a eficientei acestora la nivel national.

Desi universitatile au fost obligate de Ministerul Educatiei inca din 2005 sa infiinteze centre de consiliere si orientare in cariera, acestea au fost omise an de an in procesul de finantare a universitatilor, ajungand azi sa desfasoare activitati care nu au niciun impact real pentru studenti. Analiza ANOSR arata ca universitatile au, in medie, doar 1,3 angajati cu ocupatie (COR) in domeniul consilierii psihologice sau orientarii in cariera in aceste centre, in conditiile in care rata abandonului universitar a ajuns la aproximativ 40% pentru promotia 2013. In majoritatea centrelor activitatea este realizata fie de cadre didactice cu calificari sau cunostinte in domeniul consilierii sau orientarii in cariera, care se ocupa de aceste centre in afara orelor de curs, fie de interni, stagiari sau simpli voluntari recrutati din randul studentilor.

”Lipsa de investitii si de atentie din partea Ministerului Educatiei fata de cresterea eficientei serviciilor ce consiliere si orientare in cariera, ne-a adus in situatia in care centrele cu atributii in acest sens desfasoara activitati specifice organizatiilor studentesti (traininguri, prezentari de companii, actiuni de caritate) si sunt nevoite sa se autofinanteze. Este deja o practica des intalnita a Ministerului Educatiei sa infiinteze mecanisme fara sa se preocupe de eficienta si impactul lor. Ii amintim pe aceasta cale domnului Ministrului delegat Mihnea Costoiu ca aceste centre inca exista si ca e nevoie de eforturi si din partea dumnealui pentru a le face functionale” – Cristi Popescu, vicepresedinte Educational ANOSR

Referindu-ne la eficienta acestora, analiza ANOSR arata faptul ca unui singur angajat cu ocupatie in domeniul consilierii si orientarii in cariera ii corespund, in medie, 8493 de studenti de care trebuie sa se ocupe. Prin urmare, la aceste servicii apeleaza un numar infim de studenti, chiar daca acestea ar putea sa le faciliteze tranzitia catre piata muncii, sa ii ajute sa stie cum sa caute si sa se pregateasca pentru un loc de munca sau sa ii ajute sa sa depaseasca probleme si provocari specifice vietii de tanar student care, nerezolvate, adesea ii determina sa abandoneze. Analiza releva faptul ca in anul universitar 2012-2013 doar 1,8% din studenti au apelat la servicii psihologice oferite de universitate, in contextul in care Organizatia Mondiala de Sanatate arata faptul ca aproximativ 20% din populatia Romaniei sufera de tulburari psihice, si doar 10,61% au apelat la servicii de consiliere si orientare in cariera in conditiile in care gasirea si pregatirea pentru un loc de munca a devenit o provocare din ce in ce mai mare in ultimii ani.

Printre concluziile ANOSR se numara si faptul ca aproximativ 30% din universitati nu asigura servicii de consiliere psihologica si ca, in general, activitatea centrelor se concentreaza pe promovarea ofertei educationale in randul elevilor, si nu pe consilierea propriu-zisa a studentilor, devenind astfel centre de marketing ale universitatilor.

Aceste concluzii vin sa intareasca rezultatele anterior obtinute atat in urma unui studiu al Ministerului Educatiei Nationale cat si al unui studiu ANOSR, potrivit carora, principalele motive care ii determina pe studenti sa abandoneze studiile universitare sunt alegerea gresita a facultatii sau a specializarii din lipsa de consiliere si situatia financiara precara/ lipsa banilor.

ANOSR propune prin intermediul studiului un set de solutii care au in vedere cadrul general de organizare si functionare a Centrelor de Consiliere si Organizare in Cariera, resursa umana si nu in ultimul rand activitatea acestora. Printre acestea se numara dezvoltarea unei metologii nationale privind functionalitatea centrelor, finantarea corespunzatoare a acestora din fonduri publice, existenta de personal calificat cu ocupatie in domeniul consilierii psihologice si consilierii si orientarii in cariera in toate centrele, existenta unui angajat cu ocupatie in domeniu in centre pentru cel mult 1000 de studenti, precum si dezvoltarea de servicii de consiliere psihologica in toate centrele de orientare in cariera din universitatile din tara.

,,In urma protestelor studentilor care au avut loc in luna noiembrie a anului trecut in cadrul campaniei ,,6% pentru educatie”, ANOSR a solicitat si un set de masuri concrete cu privire la activitatea serviciilor de consiliere si orientare in cariera, inclusiv dezvoltarea unei metodologii care sa eficientizeze activitatea acestora. Astazi ne aflam la Craiova, in cadrul unei intalniri dintre ANOSR si reprezentantii centrelor de consiliere si orientare in cariera din tara, unde se va discuta cu privire la aceasta metodologie. Speram ca intalnirea de astazi sa fie un prim pas spre adoptarea unor masuri concrete care sa faca aceste centre functionale, insa fara o prioritizare corecta a activitatii acestora de catre Ministerul Educatiei si universitati, aceste centre vor ramane in continuare niste entitati care nu reusesc sa produca efecte reale si de impact. ” – Mihai Dragos, presedinte ANOSR