bogdan.daradan septembrie 2, 2011

Nina Chiper este una dintre sutele de eleve absolvente din Basarabia care s-a bucurat in acest an de un loc in cadrul Scolii de Vara de la Sulina Romania 2020. Aflata in vacanta in localitatea natala – Slobozia Mare, Nina s-a gandit sa incerce sa redea radiografia sistemului educational din Republica Moldova in trei acte. Sa citim cu atentie!

ACT 1 – Padure fara uscaturi nu exista, dar profesori fara nici o idee de pedagogie mai exista…

Ştiu că sună cam obraznic însă aşa şi este. Asta am observat eu în anii mei de şcoală. Mulţi dintre profesori nici măcar nu cunosc cum trebuie să asculte un elev, alţii notează elevii după frumuseţea ochilor sau indrăzneală. Alţii apreciază memoria mecanică, fara a avea habar despre logica unor elevi care pot inventa, analiza şi explica anumite fenomene fizice, chimite etc.  Nu mi-a plăcut niciodată să învăţ mecanic, lucru care nu mi-a adus note mari, dar nu mă plîng pentru ca ceea ce conteaza este ceea ce ramane in noi, in mintea noastra nu o nota mazgalita pe un catalog.

ACT 2 – Ce ne învaţă sistemul educaţional?

Dacă mulţi cunosc Teorema lui Pitagora, ecuatii de gradul II sau imnul Franţei, atunci foarte puţini cunosc ce înseamna educaţia, bunele maniere, etica şi estetica, ca sa nu mai vorbim de bolile cu transmitere sexuală, de educaţie civică si alte lucruri.

Nu contează dacă eu cred că tema aceea este importantă pentru mine, sau că ceea ce vreau să fac eu în viaţă nu are legătura cu acest domeniu, trebuie să mă conformez şi să cred că ceea ce ne predă proful spune ceva despre mine… despre cît de bun sunt şi despre ce potential am eu in viaţă.

Iar o astfel de atitudine iţi distruge stima de sine şi toate visurile acelea frumoase pe care le aveai înainte să te pui pentru prima oara în banca de la geam. Prin urmare eu cred ca mulţi dintre elevii care finalizeaza 12 clase fără să-şi cunoască potenţialul,ajung sa stie o sumedenie de lucruri, dar fara sa-si cunoasca propriile valori…

ACT 3 – Nivelul de educatie la mila Fortunei!?

Sistemul nostru de învăţămînt ne invata că cei care nu au invăţat bine la şcoala şi totusi au reuşit în viata… au avut noroc.

Majoritatea miliardarilor lumii… nu au fost deloc buni la şcoala si mai mult decat atît… o mare parte din ei nu au făcut facultate.

Cînd aduci o astfel de informaţie în sistemul nostru educaţional… explicatia este… AU AVUT NOROC.

Şi aşa… încet încet… cu paşi mărunţi… ajungem să credem că aia MARI… care ar trebui să ne fie noua modele de evoluţie… au ajuns acolo din noroc.

Norocul ni-l facem singuri… prin ceea ce alegem să credem… să facem… să spunem…

Prin deciziile pe care le luăm zi de zi şi prin modul in care alegem să trăim în aceasta societate.

Să crezi că succesul in viata ta… depinde doar de noroc… şi ca tu eşti incapabil de a-ţi proiecta propriul tau destin… este un mod perfect de a te scuza că iţi este prea lene şi prea frica sa faci ceva bun cu viaţa ta.

In incheiere, vreau sa clarific cateva lucruri. Nu vreau sa jignesc toti profesorii…O parte din ei fac nişte lucruri extraordinare şi le mulţumesc pentru încrederea pe care au avut-o în mine pentru ca fara ei nu as fi fost Omul de azi,  doar că imi doresc un sistem educaţional în care sa se puna accent pe leadership, lucru în echipă, arta oratorică, logica şi pe aptitudinile tinerilor.

Material realizat de Nina Chiper

Tu ce parere ai despre asta?