Hoza Nicoleta Valeria mai 26, 2014

1554341_10203000590921852_991462141_nOrice știință, artă sau subiect pornește de la o filosofie în fața căreia se așază straturi de practică, exercițiu și experiență. Din păcate, prea des putem observa cum aceste straturi din lumea concretului ne îndepărtează de fundația pe care ne construim realitatea.

Ca în orice, leadership-ul pornește de la o astfel de filosofie care, consider eu, ar trebui conștientizată in permanență pentru a avea șansa de a scăpa de capcana rutinei zilnice. Cu alte cuvinte, trebuie să realizăm că acest subiect care, în același timp, îmbină atât știința, cât și arta, pornește de la trei concepte de bază: Viziune, Misiune și Valori.

Viziunea este principalul element ce face diferența între un manager și un lider. Viziune înseamnă un vis. Viziune înseamnă puterea de a transcede dincolo de limitările noastre și de a crea un sentiment de apartenență legat de o realitate proiectată în viitor. Din acest punct de vedere, un lider trebuie să poată să vadă dincolo de detaliile realității curente și să își direcționeze eforturile către această imagine spre care trebuie să aspire. Viziunea este cea care face diferența dintre un lider și un executant.

Treaba unui manager este de a duce la îndeplinire niște sarcini și a coordona o echipa de oameni concentrați pe rezultate concrete. În același timp, acest stil de lucru împiedică vederea în ansamblu care este vitală pentru un lider. Din aceste motive, o persoană nu poate fi în același timp și lider și executant. O persoană care încearcă să intre în detaliile concretului va rămâne blocată în eforturile curente, iar viziunea, în cel mai bun caz, va rămâne o idee strict personală. Liderul are datoria de a împărtași viziunea, misiunea și valorile către cei care coordoneaza la nivel direct.

Liderul trebuie să înțeleagă un organism în relație cu persoanele care îl constituie. Din acest punct de vedere, persoana respectivă are datoria de a se implica în motivarea oamenilor la nivel personal. Trebuie să insufle speranță și o viziune spre un țel care poate fi înțeles de întreg organismul, atât pe parte personală, ca motivare, cât și pe parte concretă care duce la o misiune.

Misiunea reprezintă conceptul concret care materializează o viziune. Un organism are nevoie de o direcție pe care să o urmeze și pe care să își concentreze eforturile. Din această perspectivă, misiunea reprezintă drumul care pune în mișcare întreaga entitate organizațională, prin sarcini și obiective concrete, care au ca scop atingerea viziunii. Având în vedere că misiunea reprezintă o unealtă, folosită atât pentru viziune, cât și pentru executare, ea poate fi atribuită atât unui lider, cât și unui manager.

Odată ce organismul este pus în mișcare, este foarte important, pentru datoria noastră morală, să luăm în considerare valorile care ne limitează acțiunile. Un lider are datoria de a avea un astfel de set de valori pe care să îl urmeze și care să îi direcționeze mișcările. Fără aceste constrângeri, recurgem automat la compromisuri de valoare morală și nu facem decât să ne transformăm în niște entități similare cu cele pe care le blamăm că blochează dezvoltarea României și cărora le reproșăm că au o gândire limitată, subordonată intereselor lor proprii.

Aceste trei dimensiuni fac ca acțiunile unui lider să fie direcționate spre o legătură între partea morală și umană și cea concretă și direcționată pe rezultate. Datoria unui lider este să se asigure că organismul este unul sănătos pe termen lung și să ajute oamenii implicați să aleagă o cale pozitivă, concentrată pe colaborare și coeziune. Din această cauză, liderului îi revine obligația de a forma și de a se asigura că viziunea, misiunea și valorile sunt pe deplin impărtășite de întreg organismul.

Mai mult, această perspectivă de ansamblu a entității organizaționale îi acordă șansa, dar și obligația, de a vindeca sau înlătura părți ce nu aderă la calitățile morale congruente cu cele trei dimensiuni.