Alexandru Streinu: Știi cât de importantă e formarea profesională?

1185631_671177669587805_1664424288_nAUTOR: Alexandru STREINU

Dacă sunteți voluntari cu siguranță știți la ce ma refer, dacă nu ați explorat încă acest domeniu am să vă povestesc cât de importantă este această etapă în domeniul organizațiilor nonguvernamentale.

Indiferent de aria de activitatea, fie ea educațională , ecologică, legată de sănătate sau reprezentare studențească nu putem interacționa cu diferite grupuri fără să fim pregătiți sau cel puțin fără să oferim acele informații de interes general, care pot aduce ascultătorul mai aproape de noi.

In cei cinci ani de voluntariat am înțeles că mai presus de dorința de a ajuta societatea civică, se află pregătirea profesională care se poate dobândi prin clasicele formări (training-uri) sau prin aplicații practice, care sunt mult mai apreciate, datorită gradului de interactivitate, care atrage foarte mult cursanții.

De asemenea un lucru foarte important pe care majoritatea formatorilor îl ignora este diferența dintre învățarea adulților și cea a copiilor. În timpul livrării training-ului, trebuie stabilit foarte clar obiectivul cursului, si bineînțeles, trebuie puse în calcul și așteptările cursanților, abia atunci ne putem face o idee generala despre rezultatele la care trebuie să ne așteptăm.

Formarea andragogică pe cale nonformală, este diferită de cea pedagogică, pentru că în acest caz trebuie să luăm în vedere că adulții în primul rând învață diferit față de copii, aceștia deja au o experiență în spate, iar motivele pentru care doresc să participe la formare sunt diferite.

Dacă ne rezumăm la mediul ONG, pentru că până la urmă despre acest aspect vorbim acum, studenții deși nu au o experiență profesională vastă, însușesc mult mai repede aptitudinile unui educator de la egal la egal, și ajung să transmită diverse informații mult mai repede persoanelor de aceași vârstă cu care interacționează.

Am auzit discutandu-se la un training la care am participat că nu este normal ca un formator tânăr să predea, să pregătească persoane în vârstă, argumentul fiind veridicitatea comunicării și lipsa de experiență personală. Pe scurt, eu am respins această afirmație, pentru că această generalizare, de altfel ipocrită, este un stereotip cu care se confruntă mulți formatori tineri care deși au o experiență și o formare vastă într-un anumit domeniu, aceștia sunt respinși din cauza vârstei.

Luând anumite decizii axiologic, ajungem la concluzia că, intr-un mediul profersional, fie el corporate sau nonguvernamental, apelarea la un trainer este decizia pentru a raspunde nevoilor de perfecționare a acelui grup. Chiar dacă la formare întâlnim persoane vârstnice, acestea sunt prezente la acel curs, pentru a se perfecționa și învăța ceea ce formatorul știe, indiferent că acesta este tânar sau matur.

Pe lângă partea teoretică pe care o însușește cineva la un astfel de curs, cursantul are posibilitatea să dobândească multe alte competențe, majoritatea regăsindu-se în grila de selecție a personalului pentru un loc de muncă: lucrul în echipă, sociabilitatea, proactivitatea, gândire activă, vorbitul în public și lista poate continua.

Dacă vă tentează să participați la un astfel de curs, vă propun o inițiere în acest domeniu, pe data de 7-9 noiembrie organizez un curs de inițiere pentru cei care vor să devină traineri, la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, dacă sunteți interesați vă puteți inscrie trimitand datele voastre de contact pe adresa alexandru.streinu@asls.ro, unde trebuie să specificați și modalitatea de plată aleasă de voi. Taxa cursul este 100 de lei, iar în pachet pe lângă livrarea cursului, intră eliberarea diplomei de competențe profesionale pentru aria de formare și suportul de curs.

Detalii facebook: https://www.facebook.com/events/383641115118323/

Tu ce parere ai despre asta?