Tineretul Liber iulie 20, 2006

Asta pentru ca 75 la suta dintre candidati pica examenul de sofer. Noile chestionare vor fi gata in septembrie.

Vrei permis? Esti admis!" Asa suna o reclama cu care o scoala de soferi din Bucuresti isi atrage clientii. Bine ar fi sa ajungi atat de usor sa-ti vezi chipul pe un dreptunghi din plastic, cum e permisul auto.

In realitate, numai un sfert dintre cei care fac scoala de soferi in Capitala ajung si in posesia dreptunghiului visat.

Procentul mic de promovati e pus de politisti pe seama numarului mare de scoli neserioase, care nu-si pregatesc temeinic cursantii. Scolile dau vina pe elevi ca nu invata. La mijloc, candidatii se plang de absurditatea testelor auto pe care sunt siliti sa le descifreze, inainte de a fi declarati admisi.

Vestea buna e ca, din septembrie, politia schimba testele, cu unele mai clare, menite sa verifice cunostintele concurentilor, nu numai sa-i incurce.

Candidati de profesie

Zilnic, in cele trei centre de testare amenajate in scolile Rodell, Ilioara si Autogeneral, isi prezinta emotiile la sala cam 700-800 de candidati. Mai mult de jumatate dintre ei pica pentru ca n-au citit legislatia sau pentru ca au ghinion. Restul, pana la 75a, pica la traseu.

"Sunt unii care au devenit candidati de profesie. Dau sala de cate 10-12 ori si cred ca, daca obtin puncte in plus la fiecare examen, la un moment dat vor ajunge sa faca 22 de puncte fara sa mai invete", comenteaza comisarul Mircea Ghita, adjunctul Directiei Permise si Inmatriculari Bucuresti.

"Intrebarile sunt cretine, facute de niste politisti dobitoci. Chestionarele nu te verifica daca stii regulile de circu-latie, ci vor sa te incurce", se revolta George L., un candidat care a picat de sase ori sala, cu 21 de puncte.

Comisarul Andrei Crucean, adjunct la Directia Nationala Permise si Inmatriculari, recunoaste: "Testele sunt facute de Politia Rutiera. Unele intrebari dateaza din 1965, altele din 1995 si induc intr-adevar capcane nefiresti. Din septembrie vrem sa introducem noile teste (dupa intrarea in vigoare a noului Cod Rutier – n.r.), mai clare, cu un singur raspuns corect din trei-patru, si fara capcane, pentru ca nu scrisul reflecta adevarata capacitate a conducatorului auto, ci proba practica".

Scoli de apartament

Comisarul sef Florian Petrache spune ca de vina pentru slaba pregatire a candidatilor sunt scolile, aparute precum ciupercile dupa ‘90: "Inainte de 1989, in Bucuresti exista o singura scoala, Ilioara. Procentul de picati era destul de mare, dar nu ca azi, pentru ca se facea pregatire teoretica si practica, iar examenul consta in patru probe: sala, poligon, traseu de zi si de noapte".

Azi sunt 119 scoli in Capitala, multe dintre ele doar niste afaceri de apartament si de familie. "Tata e instructor, mama secretara, iar fiica psiholog. Dau dosarele gata stampilate candidatilor, cum ca au facut si pregatire teoretica, si practica. De fapt ei economisesc banii de benzina si de salarii cu instructorii. Candidatul se bucura ca scoala nu i-a luat timp, se multumeste sa dea banul si se inscrie la examen", descrie situatia din teren comisarul Ghita.

De partea scolilor se afla Bogdan Barboi, de la Autoritatea Rutiera Romana: "Noi verificam scolile. De vina sunt candidatii, ca nu invata. Ce, daca studentul nu ia examenele, e proasta facultatea?".
Totusi, cateva modificari legislative, ce vor intra in vigoare in cateva saptamani, prevad moartea scolilor de apartament si a instructorilor independenti.

Cat costa permisul de conducere auto

Teoretic, reclama spune ca scoala te costa intre 4 si 6 milioane de lei, la care se adauga 50.000 de lei taxa de examinare si 450.000 de lei obtinerea permisului.
In realitate, costurile ajung la 15-20 de milioane de lei, daca ai ghinionul sa pici de cateva ori sala.

"De fiecare data mai iau cate doua ore de condus, inainte de examen. Asta ma costa 800.000, plus 500.000 ca instructorul sa vina cu mine la examen, ca sa dau pe masina lui, pe care am invatat", explica un candidat picat la sala.

In dosarul depus la scoala te mai costa 350.000 atestatul psihologic (expira dupa un an), cazierul – 60.000 (expira la sase luni), si analizele medicale – un milion de lei.
Spaga ar fi de la 100 de euro in sus si, de regula, se da instructorului, care spune ca o da politistului examinator.